center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Elvevők és meghagyók: kalandfilm a civilizációk összecsapásáról
Film. Prágai Tamás, Magyar Hírlap, 2007. január 4.

Kétféle társadalmat különböztet meg az antropológus, Claude Levi-Strauss. Az egyiket "hidegnek", a másikat "forrónak" nevezi. Az előbbiben nincs változás, tehát nincs történelem; utóbbi – persze, a miénk – fejlődésben él, erőforrásait gyorsabban éli fel. Előbbit hívhatnánk fenntarthatónak vagy meghagyónak is. Az ilyen társadalom a természetben, de nem a természet kontójára él, nem pazarol, a megszerzett javakból másokat nem rekeszt ki. Ökológiai paradicsom. Ezt nevezzük most bennszülöttnek, az elvevőt pedig majának.

Mel Gibson új filmjének egyszerű, de működőképes filozófiája van. Az egyik tételmondat: az ember mindent magának akar, ami csak van a földön. Ezt persze a bennszülött ismeri fel, és jelenti ki. A maják önértelmezése így hangzik: az a sorsunk, hogy az idő urai legyünk. Az Apocalypto annak a folyamatnak az értelmezését kísérli meg a kalandfilm eszközeivel, melyet Huntington professzor a "civilizációk összecsapásának" nevez. Egy biztos, a rendező nem akart a maja kultúra iránt rokonszenvet ébreszteni. Antropológiai ismereteit számon kérni persze nem lenne fair. Az, hogy az Apocalyptót eredeti helyszíneken, Mexikó kevés, maradék esőerdejében és Veracruzban vették fel, szereplői pedig amerikai őslakosok, akik a maja nyelvből kifejlődött, a Yucatán-félszigeten ma is használatos nyelvjárásban beszélnek (még ha tudjuk is, hogy ezt a film kedvéért sajátították el, nem az anyanyelvük), megannyi szép gesztus. (És elvégre A passióban is bejött az arámi.) Gibson filmje a vérbő jelenetek ellenére nem a szokásos hollywoodi akciózás, de nem is dokumentum. A film egészére mégis jellemző egyik szokásosan agresszív jelenetében a főhősre aggatott név: Majdnem.

Majdnem hiteles a háttér. Az első percekben egy vadászó bennszülött-csapat hétköznapjaira hangolódunk rá, hogyan osztják fel egymás közt a csapdába ejtett tapírt. Nem sokkal később megjelenik az elvevő hadigépezet, a nagyon rossz arcú maják, akik a paradicsomi vadászó-gyűjtögető közösséget egy szép, hajnali órában lerohanják, feltrancsírozzák és/vagy leigázzák, és a használható egyedeket bambuszrúdhoz kötözve, a látványterv szempontjából fokozottan embertelen városukba hurcolják el. Majdnem ilyen lehetett a maja társadalom. Fejlett kőeszközök és építészet, sok agresszió, emberáldozat, kicsivel több szervezettség, és talán kevesebb erőszak. A Majdnem névre hallgató Jaguármancsnak sikerül terhes feleségét barlangkútban elrejteni, mielőtt fogságba esik; ezért viszont óhatatlanul épségben kell hazakerülnie, hogy onnan kiszabadíthassa, és mi izgulhatunk.

Nem pusztán a mészárlások miatt (bár az erőszakot a rendező a tőle várható naturalizmussal mutatja be), igaz, ezeket ellenpontozza az élet igenlésével (nem csak a szép és heroikus vízben szülés jelenetére gondolok). Gibson filmje mesterien adagolja a feszültséget, minden perce tartogat izgalmat, és bővelkedik fordulatokban. Legalább annyi időre van szükség ahhoz, hogy a rekeszizom görcsös merevségét feloldjuk, mint maga a film.

Nem kérdés tehát, hogy A passió után milyen viharokat akar kavarni a hollywoodi fenegyerekként elkönyvelt Mel Gibson, s az sem, hogy az egyszerű analógiát a mi társadalmunkra vonatkoztatja: maják vagyunk, mégis izgulhatunk életben hagyott gyermekeinkért.

Apocalypto
(színes, feliratos amerikai kalandfilm, 136 perc, 2006 – Budapest Film)
Rendező: Mel Gibson
Szereplők: Dalia Hernandez,
Mayra Serbulo, Gerardo Taracena, Raoul Trujillo, Rudy Youngblood


Prágai Tamás

Elvevők és meghagyók: kalandfilm a civilizációk összecsapásáról. Film, Magyar Hírlap, 2007. január 4.